
بروزرسانی: 23 خرداد 1404
تحول دیجیتال در صنعت خودرو پیشگامان آسیا
تحول دیجیتال در صنعت خودرو پیشگامان آسیا
بعد از جنگ جهانی اول خودروها تقریباً شکل امروزی را به خود گرفتند که خودروهای متنوع فرانسوی با موتورهای دایلمر تولید می شدند. قبل از جنگ جهانی اول خودروها هندلی بودند و آنها را با هندل روشن می کردند اما بعد از جنگ جهانی اول خودروها تقریباً شکل امروزی را به خود گرفتند که خودروهای متنوع فرانسوی با موتورهای دایلمر تولید می شدند. ۲-۴- دشواری های موجود در تامین مواد اولیه و برخی قطعات با تکنولوژی های بالا. با گسترش تولید این خودروها در آینده ممکن است طیف عظیمی از شاغلان بعنوان راننده در سرویس های اتوبوس رانی، تاکسی و باربری بیکار شوند. ماشین خودران، می تواند بدون دخالت انسان حرکت کند و با کمک سنسورهای هوشمند خود درک درستی از محیط داشته باشد.
- در سال 1399 هم که بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شد، قیمت خودرو در بازار آزاد ایران در حد 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کرد و حباب خودرو تخلیه می شد.
- فناوری های مدیریت زنجیره تامین به صنایع امکان می دهند تا مواد و قطعات ورودی و خروجی خود را به دقت نظارت کرده و تایید کنند که به موقع دریافت می شوند.
- شرکت های خودروسازی موظفند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند.
در حالت عادی قطعه ساز بر اساس خواسته خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می کند و با تولید خودروهای جدید، خواسته خودروسازان از قطعه سازان نیز بیشتر می شود. همانطور که ورود پژو باعث رشد شد و رنو این رشد را تکمیل کرد؛ با ورود سایر خودروسازان نیز خواسته بین المللی از صنعت قطعه افزایش می یابد. تجربه چند سال اخیر نشان می دهد عدم هماهنگی سیاست ها و تاخیر در تصمیم گیری از جمله مهمترین دلایل آشفتگی در بازار خودرو بوده است. خطاهای موجود در شیوه قیمت گذاری باعث زیان تولیدکنندگان و کاهش میزان تولید خودرو به موازات تقویت هرچه بیشتر انگیزه های سودجویانه و توان اقتصادی واسطه ها و در نهایت افت کیفیت خودروهای تولیدی و به تبع آن کاهش رقابت پذیری محصولات این صنعت بوده است.
بررسی صنعت خودرو و نکات مرتبط به این صنعت
سامانه ای که تاکنون برای مردم و تولیدکنندگان عایدی خاصی نداشته و به ابزاری برای اعمال سیاست های نسنجیده در حوزه خودرو تبدیل شده است. بورس کالا یا سامانه یکپارچه خودرو؟ در حالی که به نظر بسیاری از کارشناسان پاسخ این پرسش واضح است اما همچنان سیاستگذار اصرار بر اتخاذ تصمیم اشتباه دارد. شاید بسیاری از علاقه مندان این سوال را مطرح کنند که چرا برند هولدن به آخر خط رسید؟ پاسخ در این است که سلیقه مشتریان استرالیایی تا حد زیادی عوض شده و برخلاف آمریکایی ها، آنها دیگر به خودروهای بزرگ و پرمصرف روی خوش نشان نمی دهند.
منتظر تغییر وضعیت صنعت خودرو باشید
از آنجایی که تامین کنندگان قطعات و تجهیزات اصلی خودرو و خرده فروشی ها اغلب در چندین قاره پراکنده شده اند، یافتن راه حل های انعطاف پذیر برای روابط زنجیره تامین بسیار مهم است. در حالی که عنصر جغرافیایی یک چالش است، امکان برقراری ارتباط سریع و توانایی تهیه قطعات مورد نیاز با قیمت مناسب با غلبه بر این چالش، همواره نیاز به بهبود و ارتقا دارد. همچنین با توسعه خودروها و روی کار آمدن وسایل نقلیه خودران و وسایل نقلیه الکتریکی، شیوه های پیاده \u200eسازی زنجیره تامین تغییر پیدا میکند و بازیگران جدیدی را به صنعت تزریق می کند. صنعت خودروسازی ایران از اوایل دهه ۳۰ شمسی تاکنون فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. از تولید پیکان و سمند گرفته تا واردات روز افزون خودروهای خارج و در نهایت خداحافظی با بهترین شرکای تجاری در طول ۶۰ سال تجربه صنعت خودروسازی ایران بوده است. اولین کارخانه تولید خودرو در کشور، کارخانه خودروسازی مرتب بود که در سال ۱۳۳۶ تأسیس شد و به عنوان نمایندگی فروش اتومبیل های شرکت رُوِر با نام کارخانه لندرُوِر در تهران به ثبت رسید.
برای مثال، چندی پیش، داگ فیلد (مدیر این پروژه) که پیش تر نقشی کلیدی در شرکت تسلا داشت، اپل را ترک کرد و به شرکت فورد پیوست. اوتوواز اکنون قطعات موتور رنو را به بزرگترین رقیب داخلی ایران خودرو، یعنی شرکت "سایپا" عرضه می کند. شرکت سایپا با خرید بلوک های موتور لادا از بزرگترین خودروساز روسیه، برای از سرگیری تولید مدل رنو موافقت کرده است.به عنوان بخشی از قرارداد اعلام شده، رنو لوگان تولید سایپا، یک خودروی جدید موسوم به L90 تندر، با موتور "لادا لارگوس" روسی ساخته خواهد شد. به گفته "امیرعباس فرنودی" متخصص خودروسازی ایران، از آنجایی که صنعت خودروسازی روسیه از سوی غرب تحریم شده است، این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای قطعه سازان ایرانی است تا ظرفیت ها و توانمندی های خود را به بازار روسیه معرفی کنند.